Ik heb  nu voor de tweede keer een agressie/incident hanteringscursus van de politie gekregen en ik vind dat in mijn zorgverleningscarriere de beste trainingen. Dit keer heb ik geleerd;

  • dat trauma ontstaat door een gevoel van controleverlies. We oefenden met situaties waarbij er zo veel gebeurde dat het niet meer te controleren was. Er ontstaat (achteraf) verwarring, onmacht, machteloosheid en schuld (had ik het anders moeten doen?)
  • de beoordeling of een situatie veilig of onveilig is gebeurt voor een groot deel op basis van wat je hebt ervaren in het verleden. Heb je vaak gevochten en gewonnen, dan voel je jezelf waarschijnlijk veiliger wanneer bij een geweldsincident als iemand die vroeger gepest is. Zo heeft iedereen een scala aan herinneringen aan geweld en dreiging.
  • het gevoel van veiligheid groeit door positieve ervaringen in trainingen of andere ervaringen waarbij je het idee hebt dat je leert. Het leren geeft meer gevoel en vaardigheden, waardoor je weer meer een gevoel van controle hebt.
  • wat ik ook zag bij sommige collega’s dat ze met een stevige houding mensen uit een ruzie duwde of trokken. Die stevigheid vond ik er effectief uitzien. De trainingsacteurs lieten zich meenemen. Dit was voor mij verassend, omdat mijn eerste stijl meer een niet doen is, erbij blijven, zachtheid en wachten met fors ingrijpen. Ik zag dat gelijk krachtig ingrijpen de situatie soms sneller beheersbaarder maakte.
  • wat dit keer goed tot me doordrong is dat in een chaotisch incident de onderlingen communicatie tussen het personeel het eerste is wat sneuvelt, omdat iedereen anders reageert. Het reptielen brein wordt actief wat betekent dat je hele korte heldere communicatie nodig hebt. Dus elkaar korte duidelijke instructies geven, tot bevelend en schreeuwend aan toe, dat werkt dan. Totdat de situatie gecontroleerd is, dan kan er weer overleg plaatsvinden.
  • het oefenen van scannen terwijl er een enorme heftigheid voor je af speelt is voor mij ook altijd weer goed om te ervaren. Er is gewoon tijd om eerst rustig te overleggen een halve minuut voordat we er inspringen. Het is niet ons beroep om een klap te krijgen of een met een mes gestoken te worden.

Verder hebben we een aantal dingen herhaald. Het systeem is dat er steeds iemand als eerste aankomt en begint te handelen. Elke persoon die erbij komt heeft dan een andere functie. Van omgeving controleren, clienten weghalen, voorwerpen weghalen om werkruimte te maken, politie bellen, etc.

Het trainen van deze heftige situaties brengt een gevoel van eenheid in het team.  Persoonlijk voel ik me weer wat vakkundiger op het gebied van agressiehantering.