Afgelopen week weer een introductie gegeven van LichaamFocussen in een zorginstelling. De cursus werd wederom met een gemiddelde van 8 ontvangen. Dat betekent voor mij dat er iets wezenlijks gebeurt tijdens het samenzijn.

Ik heb ervoor gekozen om uitgebreid te werken met de eerste twee stappen, een specifieke vraag uit de vragenfase en de stap afsluiten. Deze oefening kun je in 15 minuten per persoon doen en daar is al zoveel in te ontdekken. Zuiver luisteren en dat wat je gehoord hebt teruggeven met de woorden van de ander is al een hele opgave. Wanneer je het in je eigen woorden doet voelt de ander zich meestal minder gehoord.

In de tweede stap is het vooral belangrijk om nieuwsgierig te zijn naar het lijfelijke gevoel. Dat is de kern van de oefening en iets we we niet geleerd krijgen in onze opvoeding en opleidingen. Juist in dat lijfelijke gevoel ligt die schat aan informatie.

Een andere keuze die ik maak is om zoveel als mogelijk te werken met een samenstelling van clienten en hulpverleners.

Dit is om meerdere redenen;
1.het laat direct zien wat LichaamFocussen kan doen voor clienten en medewerkers (verschillen en overeenkomsten)
2.clienten zien dat hulpverleners ook gewone mensen zijn met gevoelens en problemen (er is  vaak een projectie op de hulpverlener van onaanraakbaarheid of onkwetsbaarheid)
3.samen iets doen schept een positief werk en leefklimaat
4.we kunnen samen het herstelgericht luisteren naar de praktijk vertalen
5.ik wil clienten graag (gratis) kennis laten maken met dit soort vaardigheden
6.clienten kunnen heel goed ongezouten hun gevoel en mening geven over de echtheid van hulpverleners
7.hulpverleners zijn vaak verbaasd over en nieuwsgierig naar de (straat)wijsheid van clienten

1.Thema/context/verhaal (max vijf minuten)
samenvatten
klopt dat?
Is er nog meer? totdat je als luisteraar de kern begrijpt

Wanneer je dit hele thema in je bewustzijn neemt waar voel je dat in je lichaam?

2.Felt sense/lijfelijke gevoel (minimaal vijf en maximaal tien minuten)
hoe voelt deze sensatie?
kun je er hallo tegen zeggen/mag het er zijn?
regelmatig stiltes laten vallen (15-30 seconde)
wat gebeurt er?
spiegelen

4.Vragenfase
Heeft t iets nodig?

5.Afsluiten
wat wil je meenemen uit de sessie?
kun je je lichaam bedanken?