Tijdens yoga is het object van de aandacht de poses. Tijdens meditatie is het object van de aandacht bijvoorbeeld de ademhaling.

In de authenticiteitcirkel is het object van de aandacht de relatie

De relatie heeft oneindig veel invalshoeken. Een belangrijk aspect in het verdiepen van mijn relaties is nieuwsgierigheid. Nieuwsgierigheid is het eerste wat vertrekt bij verkramping. Nieuwsgierigheid en een open ontspannen houding hebben in mijn wereld een relatie met elkaar. Het oefenen van nieuwsgierigheid zie ik dan ook als een vorm van meditatie. Wat mij opvalt is dat het proces van werkelijke nieuwsgierigheid mij voortdurend transformeert.

In nieuwsgierigheid ligt ook zorgzaamheid besloten. Zorgzaamheid kan naar intimiteit leiden. Het tot stand brengen van intimiteit is niet iets wat ik kan controleren, het gebeurt in het proces van relatie of niet. De authenticiteitcirkel die voornamelijk bestaat uit het oefenen met vijf pijlers en  zeven fases is wel een uitnodiging om tot intimiteit te komen.

Ik merk steeds meer dat intimiteit voort komt uit de containment van mijn angst. Mijn waarheid is hoogstwaarschijnlijk niet jouw waarheid. Wanneer ik mijn waarheid uitspreek is het mogelijk dat we van elkaar verwijderen. Dat geeft mij angst. Tegelijk brengt het uiten van mijn waarheid ook juist intimiteit. Dit is een spanningsveld. Het uiten en in contact brengen van mijn angst geeft aan dat ik zorg heb voor de relatie.

De authenticiteitcirkel is een uitnodiging om een risico te nemen en te verblijven bij oncomfortabele gevoelens. Het geeft meer levendigheid en authenticiteit of mezelf aanpassen, controleren, dissocieren of de situatie domineren. Door in contact mezelf te zijn kom ik erachter wat onze werkelijke relatie is.

Intimiteit is in de onzekerheid duiken van de relatie

Het delen van je persoonlijke/autentieke wereld is de sleutel naar wezenlijk contact. De kunst is om het volledig bij je eigen ervaring te houden en niets objectief te maken. “Gras is groen” wordt dan “Gras is groen voor mij”. Wat iets precies voor een ander is kun je nooit weten.

Wat ik ben komt voort uit de relatie met anderen. Leven en de persoon is een voortdurend worden in relatie met de omgeving. Het omgaan met de dissonanties en irritatie in contact brengt nieuwe vormen van inzicht, intimiteit en gevoel van zelf voort.