gOp de meeste plekken waar ik intervisie geef is dat begonnen vanuit een algemene behoefte aan professionele reflexie. Het begrip intervisie wordt regelmatig verward met casuistiek. In casuistiek bespreek je een client en de complexiteit van zijn of haar situatie. Tijdens intervisie kijk je meer naar jezelf als hulpverlener. In de praktijk nodig ik daarom mensen uit om vooral te kijken naar de dilemma’s in het werken met collega’s, externen en randvoorwaarden zoals computers, systemen, verloop personeel, etc. Hoe ga jij om met deze factoren wat jouw welzijn en het werk met clienten enorm beinvloed.

Het doel van intervisie is samen leren

Hoewel iedereen het belangrijk vindt om te groeien in het werk merk ik dat vrijwillige intervisie niet altijd werkt. Sommigen groepen hebben een dynamiek dat iedereen er altijd is en andere groepen hebben een wisselvallige opkomst. Dat is nadeling voor de intervisie, omdat het goed werkt met minimaal vijf deelnemers.

Vanuit mijn ervaring is het verplicht stellen en een aanwezigheidslijst bijhouden een goed middel om de prioriteit te verhogen. Er kan altijd iets tussenkomen, maar wanneer het prioriteit heeft is het meestal net zo makkelijk om dat anderhalf uur vrij te houden. Na verloop van tijd wordt de intervisie vanzelf iets waar men rekening mee houdt en belangrijk vindt.

Ik raad dan ook aan om intervisie (in eerste instantie) verplicht te stellen.