De stichting waar ik voor werk neemt de richting van krachtgericht organiseren. Het idee is dat de krachten van medewerkers en clienten worden gemobiliseerd en dat de organisatie structuur dit fasciliteerd. In een dialoog bijeenkomst kwam voor mij naar voren dat dit een paar dingen nodig heeft;

1.Durf anders te denken en te handelen (ga eens buiten de kaders)
2.Maak als medewerker of client een concreet plan en verzamel mensen om je heen die meewerken
3.De relatie opbouw met de leidinggevende blijft belangrijk, want die beslist uiteindelijk
4.Het gaat om de clienten en het is belangrijk dat zij hun ervaringen delen 

Op mijn vorige afdeling waren we gespecialiseerd om mensen binnen twee jaar door te laten stromen van de straat naar een eigen woning. Om dit te kunnen doen werkten de persoonlijk begeleiders en clienten aan verschillende doelen zoals; schuldsanering, kamerhygiene, omgaan met instanties, criteria om een woning te krijgen, etc. Dit ging allemaal chaotisch en toch ging het goed. Totdat een maatschappelijkwerker het idee kreeg om er een soort checklist van te maken, zodat de persoonlijk begeleider en de client vanaf het begin konden zien wat er gebeuren moet. Ik was in die periode zorgcoordinator en samen met het team hebben we het idee uitgewerkt. Er kwamen uiteindelijk vier fasen uit en die werden per client bijgehouden, zodat we allemaal steeds konden zien waar iemand was in zijn of haar traject. We konden ook zien waar het stagneerde en waar het aan lag. Zo konden we trajecten en mensen beter sturen. Langzaam en zeker werd het een management informatie instrument.

We waren er als team zo tevreden over dat we het begonnen te delen met de rest van de organisatie. Ondertussen verliep de doorstroom steeds efficienter. Op een gegeven moment kwamen er overal vragen vandaan en gaven we presentaties op andere afdelingen. Inmiddels is het een vast onderdeel van de werkwijze in de organisatie met een eigen aandachtsfunctionaris. Van de week zat ik met deze functionaris in een vergadering en niemand weet meer waar het ooit is begonnen.

Achteraf bekeken is het spelenderwijs gegaan. We hebben er veel werk aan gehad, maar zonder moeite. Dat het zo’n succes is geworden hadden we van te voren niet gedacht. Van begin tot einde was het een traject van zo’n vier jaar. Succes en vernieuwing ontstaan langzaam. Het is een gestaag doorwerken aan je eigen ideeen en je niet laten leiden door allerlei kritiek of tegenslagen.

Daarna zijn er via deze afdeling nog andere vernieuwende producten gelanceerd;

De hotcamp. Ook zo’n idee wat voortkwam uit een medewerker. Het is een weekend in de natuur doorbrengen met allerlei teambuildings oefeningen voor clienten en meer alternatieve activiteiteitenvoor clienten. Zij komen daar normaal gesproken niet mee in aanraking en mijn ervaring is nu dat ze er juist erg open voor staan. Meditatie, zweethut, ademhalingsoefeningen, wandelen in stilte, workshop djembe, etc. Dit idee kwam er bij een bepaalde leidinggevende niet doorheen, maar toen er een wisseling kwam van leidingevende kon het ineens wel. Zo’n weekend kost wel een paar duizend euro en de opbrengst is niet direct te meten, dus ik snap wel dat niet iedereen dat zit zitten. Het is een voortdurend je idee levend houden en aanpassen, zodat het in een organisatie doorgang vindt. Ook dit proces is lang met tegenslagen en successen. Ik weet nog dat de het eerste weekend de deelnemers uit hun bed hebben gehaald en dat ze achteraf zo dankbaar waren. Wat het verder draagt is de inhoud en dat de clienten die meegegaan zijn het echt als levensveranderend hebben ervaren.En daar gaat het om. Het actief delen van het verhaal in de vorm van presentaties en een filmpje dragen het idee nu verder.

Een ander initiatief was Shine plus. Een vriend van mij koppelde me aan een vriend van hem. Hij dacht dat we wel een lk zouden hebben. Na een gesprek in een cafe besloten we om samen iets te gaan doen. Ik ben wat gaan googlen en heb toen eigenzinnig een subsidie aanvraag gedaan en als een wonder werd deze toegekend. Zaten we ineens bij de gemeente. Het project bestond uit het inhuren van een professional die een jaar lang een groep clienten op een alternatieve manier zou coachen en tevens twee medewerkers zou opleiden die dit voort konden zetten. Ook dit proces was lang en soms moeizaam. Ik ben de organisatie dankbaar dat ze dit mogelijk hebben gemaakt, want zij hadden ook een eigen risico van tienduizend euro. Het project is na twee jaar nog steeds actief. Het gedachtegoed wordt nu elke donderdagavond voortgezet door twee persoonlijk begeleiders. De clienten zijn positief over deze aanvulling op de reguliere hulpverlening.

Op dit moment ben ik bezig om het idee van herstelgericht luisteren de organisatie in te krijgen. Het is in de kern een lichaamsgerichte manier van luisteren en contact maken. Contact maken is de informatieflow in een organisatie en de hulpverlening. Contact maken is een kunst en dat krijgen we op school niet geleerd. Klinkt misschien raar, maar het werkt goed. Ook dit gaat spelenderwijs. Ik gaf eerst een workshop op een verbindingsdag. Dit was een succes voor mij, omdat er veel mensen interesse hadden. Daarna heb ik de afdeling opleiding en ontwikkeling vrijblijvend gemaild. Na een gesprek mocht ik een pilot workshop geven van twee dagdelen met een open inschrijving. Dit was een volgende mijlpaal. De evaluaties van de deelnemers waren positief.  Inmiddels heb ik deze website laten bouwen, zodat het idee beter is te verspreiden. In December heb ik een vervolg gesprek waarbij we een volgende stap gaan bekijken. 

Een ander idee waar ik aan werk is business meets the street. Een idee van een paar bevlogen mensen om geslaagde ondernemers te koppelen aan dak en thuislozen. Twee werelden die elkaar kunnen inspireren. We zijn al een keer naar Marokko geweest met een groep directeuren. Nu heb ik in een gesprek met een ondernemer een plan om koffie te gaan verkopen en die wordt gedistribueerd door clienten van HVOquerido op electrische fietsen. Koffie is een product wat iedereen drinkt en waarom zouden we niet onze eigen koffie organiseren en met het geld dat we er toch al aan uitgeven iets doen voor onze clienten. Een hele andere geldstroom. Het is een uitgebreid idee wat ik nog niet helemaal kan opschrijven. De bewuste ondernemer wil er tijd en geld in steken. Ik ben benieuwd….

Moraal van dit verhaal is dat je jouw idee als medewerker van binnenuit kan vormgeven in een plan. Dat vergt oefening. Het komt bovenop het normale werk en niet iedereen kiest daarvoor. Het geeft mijn werk meer zin en bezieling. Just do it!